Als horecavertrouwenspersoon met veel ervaren in de horeca begrijp ik de uitdagingen van deze sector maar al te goed.
Mijn rol is simpel: ondersteuning bieden aan medewerkers en managers bij lastige situaties zoals ongewenst gedrag en conflicten.
Door mijn jaren lange ervaring in de horeca, ken ik de impact hiervan op bedrijven, zoals verhoogd verzuim en personeelsverloop. Mijn doel is het creƫren van een veilige werkomgeving en het oplossen van problemen voordat ze escaleren.
In de horeca is een vertrouwenspersoon essentieel voor een veilige werkcultuur, vooral omdat veel jonge medewerkers deze steun goed kunnen gebruiken. Door bewustwordingstraining kunnen medewerkers ongewenst gedrag vroegtijdig herkennen en bespreken, waardoor verloop- en verzuimkosten worden teruggedrongen en de focus weer op de gasten kan liggen.
Vaak ontbreekt echter toegang tot een vertrouwenspersoon in horecabedrijven, terwijl ongewenst gedrag veelvoorkomend is. Onderzoek toont aan dat maar liefst 35% van de medewerkers ongewenst gedrag ervaart, wat ver boven het gemiddelde ligt. Met name in de keuken, waar hiĆ«rarchie en werkdruk risico’s met zich meebrengen, is aandacht voor een veilige werkomgeving cruciaal.
Illustraties EnnyArt